måndag 14 september 2009

Vadå planering ?

Måndag 14/9



Hej igen.. Nästan en vecka sedan senast.

Tänkte berätta lite om denna veckan, och rubriken återkommer vi till längre fram.

Onsdagskvällen gick till möte/utbildning i Göteborg och var inte hemma förrän närmare 23.30, men på torsdagen blev det en cykelrunda igen. Den vanliga 19 km rundan, och tiden var riktigt bra, strax över personbästa. Men attans vad det mörknar och blir kallt snabbt nu. Kom visserligen ut något senare än vad jag tänkt, men det var inte jättesent. Ändå var det mörkt när jag hade knappt en mil kvar, och inget ljus på cykeln.. Och med mörkret kom kylan, det var inte alls vad jag var förberedd på, men det gick till slut riktigt bra ändå.
På fredagskvällen var jag och sonen på Ullevi i Göteborg och tittade på Supercross + FMX. Hur det såg ut kan ni se Här ( Supercross) och Här ( Freestyle FMX). Det var riktigt kul att se på riktigt..

På lördagen fick jag sova ut ordentligt, vaknade vid halv tio på förmiddagen, det var riktigt skönt. Sedan på dagen körde vi bort barnen till min syster så att de fick leka med sina kusiner ett tag.
Då ungefär föddes tanken. Vädret var bra, och jag kände mig pigg, så jag bestämde mig.
När vi hämta barnen startar jag tidigare och springer dit, så kan jag åka med fru och barn hem i bilen.
Sagt och gjort, jag tog en joggingtur dit på eftermiddagen, vilket betyder att jag joggade en sträcka på 1 mil ganska exakt.
Det var väldigt roligt att känna att jag klarade det, för jag joggade hela vägen, inget gående eller stopp. Trodde inte att jag var tillräckligt tränad för att klara 1 mil, men samtidigt gjorde viljan att inte ge upp sitt till också, men jag klarade det :-)
Dessutom på en tid som var helt okej för att vara första gången på den distansen.
Det var minst 11 år sedan jag senast sprang 1 mil.
Ytterligare ett delmål att bocka av.

Det var denna löpning jag syftade på i rubriken.
För en vecka sedan skrev jag såhär : "Planerar att börja lite lätt med den vanliga 4,5 km sträckan, och sedan öka på den några km till och om inte alltför lång tid så smått börja närma mig milen."
Den planeringen var kortsiktigare än vad jag själv trodde :)
Men ännu är jag inte där att det blir milen varje gång, men jag vet att jag klarar den. Och jag tänker försöka köra den med jämna mellanrum för att få in distansen i kroppen. Därifrån kan man ju förhoppningsvis sedan bara öka i distans.. Göteborgsvarvet i maj är ju 2,1 mil ;-)
Skall inte lova att jag skall springa det till våren, men jag har alltid velat prova på att köra just Göteborgsvarvet. Vi får se, jag skall inte gå så fort fram att kroppen inte klarar av det. Men inom en inte alltför avlägsen framtid så kanske man kan få bockat av Göteborgsvarvet också.

Om jag de sista veckorna innan Triathlonet började känna mig sliten och trött i kroppen, så är det ändrat nu.
Jag kan känna som jag gjorde några veckor in i min träning i somras: " Jag känner mig riktigt stark just nu", det kan vara lite farligt och ge en övertro på min fysiska förmåga. Men det får man ha i bakhuvudet och för övrigt köra på med träningen i en lagom takt. Det finns ingen anledning att forcera fram någonting just nu.
Så även om jag igår och idag haft rätt mycket problem med nacken ( det berodde inte på lördagens löpning ) så känner jag mig ändå ganska stark i kroppen, och jag hoppas på att gå ut och köra ett pass imorgon igen.


Jag återkommer och håller er uppdaterade.

Tills nästa gång:
Må gott och ha det så bra !!!


/ CJ

Inga kommentarer: