onsdag 30 september 2009

YES !!!

Onsdag 30/9

Sedan förra måndagen då jag fick ont i knät under löparrundan, så tog jag det lugnt under veckan. I helgen åkte var vi hos barnens mormor & morfar lördag-söndag, och alldeles i närheten av dom finns det ett löparspår på 2,5 km i skogen. Förr när vi var och hälsade på så sprang jag ofta där, och jag var riktigt sugen på att testa det nu igen eftersom det var längesedan sist. Så jag hade löparkläder med mig och tog en vända på lördag kväll.
Var lite orolig för hur knät skulle reagera. Skulle värken komma tillbaka, eller skulle det klara sig efter vilan?
Jag tror att rubriken avslöjar svaret.. Det gick kanonbra ! Det var så skönt att få komma ut och ta en runda i skogen igen och känna att jag kunde springa utan att få ont. Så det känns just nu väldigt positivt.

Är också på jakt efter ett par nya löparskor. De jag har nu har pronationsstöd, men då jag har ganska kraftig överpronation så behöver jag ha ett par som är ännu bättre uppbyggda. Detta är ju också något som kan vara anledningen till knäproblemen.

Just nu sitter jag och skriver, samtidigt så visas uppdrag granskning på SVT1. Programmet idag handlar om Whiplashskadade som åker utomlands till t.ex Tyskland och Spanien för att steloperera sig. De visar också exempel på personer där det inte gått så bra. Där t.ex de inopererade skruvarna spruckit, och jag tänker inte ta ställning varken för eller emot denna sortens ingrepp utomlands då jag är alldeles för dåligt insatt i hur det fungerar. Utan jag tycker att det är upp till var och en att bedöma det, tar man chansen så är man också troligtvis ganska påläst om det, och vet vad man gör. Jag förstår att man gör det för att bli av med smärtan och värken. Jag vet ju hur dåligt jag själv kan må av skadan, och jag vet att många många fler har mycket större problem än mig, där de inte överhuvudtaget är i närheten av ett normalt liv. Att gripa detta sista halmstrået då, det har jag full förståelse för även om jag själv skulle vara lite avvaktande till detta ingrepp. Men man vet ju också hur utländsk läkarvård kan ge behandling som i Sverige är totalt obefintlig, t.ex mot Borrelia.

HÄR kan du läsa en artikel om reportaget, för den som är intresserad, finns det en länk här till reportaget på SVT Play .

Tills nästa gång vi hörs:

Ha det bra !!

/ CJ

2 kommentarer:

PO sa...

Tack CJ! Detta högintressanta program slank mellan mina fingrar.
SVT-play är perfekt.
Jag ska verkligen kolla på programmet.
Tack!

PO sa...

CJ!!! Du tappar inte stinget nu. Det här är den enda möjliga kontakt vi kan ha med varandra. Vill höra mer hur Ni har det.
mvh PO