tisdag 25 augusti 2009

25/8-09 5 dagar kvar

Tisdag 25/8

Hej !
Idag är jag tillbaka igen. Det blev inget inlägg igår, jag fick betala priset för att jag gick ut och cyklade i söndags trots att nacken protesterade. Visst fick jag en tid som jag är jättenöjd med, och jag ångrar det inte, men igår morse när jag vaknade hade jag väldigt ont i nacken plus att jag var rätt så trött i kroppen. Så strax innan jag skulle åka till jobbet satte jag mig i soffan en liten stund, och jag var SÅ nära att somna sittande där. Men jag kom iväg iallafall, och tablett hade jag tagit. Arbetsdagen blev ändå ok, tabletten gjorde sitt, fast jag märkte att det var ett tag sedan jag tog de värktabletterna (Tradolan/Tramadol) senast, för jag var lite halvgroggy under dagen och märkte av ett par biverkningar till som annars inte märks så mycket när jag tar tabletterna regelbundet, men jag hade iallafall inte så ont.
Men så när jag kom hem, så var jag bara hur trött somhelst. Jag kunde inte hålla mig uppe, så jag låg i soffan när vi började titta på en film. Tror att jag såg max halva filmen, och det var bara sporadiskt för däremellan sov jag, sedan var det bara att gå och lägga sig. Därför blev det inget inlägg igår när det var 6 dagar kvar.

Men idag är det en annan dag. Förutsättningarna är helt annorlunda mot igår. Dagen på jobbet har varit bra, flera bra affärer och ett väldigt lyckat kundbesök..
Och när jag kom hem kände jag mig i hyfsad form, men jag funderade fram och tillbaka på vad jag skulle göra idag. Skulle jag ta en cykelrunda, den vanliga löparrundan, eller en kortare joggingtur. Var lite orolig för nacken om jag skulle ta en löprunda medans cyklingen är skonsammare, men samtidigt ville jag ha en löpning till innan racet, och då var det ju lämpligt att göra det nu i början på veckan.
Och så blev det, det blev den vanliga 4,5 km rundan och jag ökade medvetet hastigheten sista 2 km för att testa mig själv och vad jag orkade.
Det slutade med ett nytt personbästa med närmare en minut, och visst var jag helt slut när jag kom hem, men de sista 200 m spurtade jag ordentligt hela vägen som bl.a är en uppförsbacke.
Kändes väldigt bra när jag var klar, hade lyckats hålla uppe tempot den sträckan jag ville. Och jag är nöjd med att jag tog löpningen idag och fick ett så positivt besked.

För nu är det nära slutet på denna träningsfasen inför racet, skall simma imorgon, men sedan är det nog klart.. Kan ändra mig och ta en cykelrunda till på torsdag, men det beror på hur jag känner mig och det är isåfall det sista passet innan tävlingen.
Det känns konstigt att de senaste 5½ veckorna ha varit så fokuserad på att träna och satsa mot detta målet, och nu är nästan själva den delen av träningen slut, bara loppet kvar. Det är nästan så att man kan känna en viss tomhet i detta, men jag kommer ju att fortsätta träna även efteråt. Även om det tar några dagar efteråt innan jag kör första träningspasset. När loppet är avklarat skall kroppen få återhämta sig, om än med lite aktiv vila, men inte så intensivt som hittills.
Därefter får vi se vad nästa mål kan bli. Jag vet att det nog kommer att bli ett lopp här i närheten vid lucia, 10 km löpning, skulle kanske kunna vara något. Vi får väl se...

Men just nu känner jag mig nöjd med dagens träning, och jag känner hopp inför söndagen, även om jag är lite pirrig när jag tänker på att det just nu bara är: 4 dagar 14 timmar 31 minuter och 25 sekunder kvar till startskottet..
I vilket fall somhelst så skall det bli väldigt roligt att få köra.. Och att efteråt veta att jag har genomfört ett Triathlon med bara 6 veckors träning. ( om än bara sprint/motionsvarianten )

Men tills imorgon säger jag bara....
natti natti!!

/ CJ

Inga kommentarer: