söndag 30 augusti 2009

30/8-09 7 timmar 30 minuter sedan målgång

Lördag 30/8

JAG GJORDE DET !!

HAHA Jag är fan bäst !!! :-)

Nu har jag genomfört mitt första Triathlonlopp.
Vädret kunde väl varit lite bättre, det blåste 12-14 m/s och 20 minuter innan start började regnet ösa ner igen. Men lagom till cyklingen, så klarnade det och därefter höll det sig så t.o.m sol, men fortsatt blåst.

Hur var då loppet ?
Simningen tyckte jag var rent vidrig.. Hård vind skapar vågor, och dom är inte roliga att simma i. Många kallsupar blev det. Dessutom våtdräkten på som jag upplevde gjorde att jag inte kunde andas ordentligt när jag blev andfådd, det var nästan en nära döden känsla, och jag var efter halva sträckan tveksam till att jag skulle klara det. Men då var det dags för viljan att komma fram. Skulle jag bryta detta lopp som jag sett så fram emot och kämpat så för, efter bara 200 m simning? Aldrig.. Så de sista 200 metrarna så vacklade tankarna mellan att bryta - och att jag tänker inte ge mig, till slut vann viljan och envisheten över kroppens protester. Men när jag väl kom iland var jag riktigt ordentligt trött. Klarade inte ens att jogga de 100 m till växlingen, utan var tvungen att gå. Men där kände jag att nu kan det bara bli bättre..

Första växlingen gick ganska bra, även om jag tycker att den tog lite för lång tid. Men i blåsten och trött som jag var så blev det lite problematiskt att få på sig cykel/löpartightsen, och när jag väl skulle dra upp dom, så upptäckte jag att jag fått på mig dom bak å fram :-(
Så det var bara att dra av och börja om..

Väl ute på cyklingen så kände jag väldigt mycket av tröttheten de första 3 kilometrarna, men sedan släppte den, ca 10 km in i loppet, så kom man ut på en sträcka på ca 5 km med svagt uppförslut, och en ordentlig backe. Hela den sträckan är ganska öppen, och på hela sträckan hade man all vind emot sig. Den var seg. Men sedan hade man en sträcka in mot växling, med iallafall delvis sidvind/delvis snett bakifrån.

Växlingen gick bra, bara skobyte och lite sportdryck och banan innan det var dags att sticka ut på löpningen som inleddes med en lång seg backe, efter det var det nerför, uppför och nerför igen, innan det planade ut. Efter sista nerför kände jag att det lossnade i löpningen, och resten av löpsträckan flöt på i helt ok tempo, och utan några somhelst problem.
Sista km var det i stort sett publik hela vägen utefter banan som hejade och pushade, in på de sista 200 m där de flesta i publiken stod bl.a familjen, mor & far, Svärmor & svärfar, och andra bekanta, denna sträckan är utan tvekan den roligaste på hela tävlingen. sista 50 m, upploppet rakt mot mål, ovan nämnda "fanclub" utefter staketet, high-five med sonen i farten och sedan den underbara känslan att få ta de sista stegen in över mållinjen.
Stötta sig mot knäna, vila, medalj runt halsen, och dricka i näven.
Frun kom och videofilmade mig bara några sekunder efter målgång och frågade hur det kändes..

Och svaret rakt in i videokameran..
Det känns skitbra!!
Jag är fan bäst !!!!

Det var helt underbart, och det är så otroligt skönt nu efteråt. Det känns så jäkla roligt att kunna säga att: Jag har genomfört en Triathlon.

Nu på eftermiddagen / kvällen har jag känt mig lite stel i kroppen, haft ont i nacken, och varit trött. Men det var värt alltihop för att ha klarat loppet.

Just idag var jag stark,
Just idag var jag bra.
DET BLEV EN BRA DAG IDAG!!!

Dessa två låtar följde mig i huvudet genom hela tävlingen, och gav mig extra kraft att köra på.

Jag kommer att skriva mer imorgon om denna dagen, men just nu skall jag se färdigt på matchen mellan Blåvitt - Elfsborg där våra älskade Änglar just nu leder med 3-0 :-)

Vi hörs mer imorgon !!!!

Många glada och väldigt nöjda godnatt hälsningar till er alla !!!

/ CJ (motionstriathlet) :-)

2 kommentarer:

PO sa...

Yiiipppiiieee!!! F-n va gott CJ!!!!
You are my HERO!!!
Att genomföra denna sak under dom omständigheterna du lever med.
F-n, jag är mållös. Du é faan bäst!
På knä och med varma hälsningar PO

Ps, jag kommer att skicka ett mail för att kommentera bilden.Ds

Håkan sa...

Bra jobbat!!!