söndag 2 augusti 2009

Back again !!

Hej !
Jag är tillbaka..
Från och med nu kommer jag på denna blogg att skriva om min satsning på att vara med i motionsklassen i ett Triathlonlopp den 30 augusti.
Sträckorna kommer att vara 400m simning, 20km cykel och 5 km löpning.

Jag inledde min satsning på detta för ca 2 veckor sedan. Det betyder att jag skall träna upp mig från start till tävling på 6 veckor.
Kan tyckas som ett idiotprojekt. Men detta är något jag gör för att jag vill ta tillbaka kontrollen över min kropp från den whiplashskada som hela tiden är med mig.
Och som den gamla tävlingsmänniska jag är, så är detta ett projekt där jag kan sätta upp ett tydligt mål för vad jag vill åstadkomma. Och när jag väl kommit igång såpass mycket att jag kan klara denna utmaning, så har jag en bra grund att stå på inför den kommande hösten, som ju inte är den optimala årstiden för att börja träna.
För alla som har provat vet ju att det är de första veckorna som är den högsta tröskeln att komma över när det gäller att börja träna. Det är segt och jobbigt, och man kommer lätt med undanflykter för sig själv som att " Jag hinner nog inte idag, jag gör det imorgon istället" till slut har man kört dessa undanflykter i några veckor och då rinner det hela ut i sanden.

Så att köra på ett så kort tidsschema som jag har, gör att man inte kan komma med dessa undanflykter, för då blir det ingen tävling. Antingen satsar jag målmedvetet mot tävlingen, eller så kan jag lika gärna lägga ner alltihop och återgå till den otränade killen jag var innan. Och det vill jag inte.
Just nu kretsar mycket av mina tankar på detta. Träning, träningsupplägg, mat m.m och jag älskar det :) Har jag varit ute och tränat på dagen, så kan jag redan på kvällen känna suget efter att få komma ut och köra igen. Men man skall ju inte överdriva. Jag vill ju inte köra sönder kroppen .

Hur har då nacken och kroppen klarat dessa 2 veckor som ändå innehållit många timmar och många mils träning?
Jodå, riktigt bra faktiskt. Det känns hyfsat även om det ibland är stelt och värker lite, så är det överkomligt. Jag tror och är övertygad om att denna träning kommer att göra lika gott för nacken som för övriga kroppen. Jag känner mig mycket piggare efter dessa veckorna, och även min fru säger att jag blivit piggare och att det även syns i ögonen.
Igår (2 veckor efter att jag börjat träna för tävlingen) så cyklade jag först 19km, sedan växlade jag till löparkläder och sprang 4,5 km direkt på det. OCH DET KÄNDES SKITBRA !!!!!

Jag känner mig riktigt stark nu, mycket starkare än jag känt mig på många år. Även detta en anledning till att vilja fortsätta.
Även för familjen att få mig piggare, att jag orkar hitta på saker med dom, känns fantastiskt, och jag tänker göra allt jag kan för att få det att fortsätta så, även om jag är fullt medveten om att det kan komma ( och kommer att komma) bakslag med nacken. Men min förhoppning är att min träning skall göra så att dessa bakslag inte blir så stora som när jag var otränad, utan att jag lättare skall komma igenom dom och sedan kunna köra igen.

Jag återkommer inom kort med hur träningen hittills varit, och sedan kommer jag förhoppningsvis att fortsätta med dagliga uppdateringar fram till tävlingsdagen på hur träningen går.

Hej sålänge
CJ

Inga kommentarer: